گل و گياه ظرافت
عرضه نهاده هاي كشاورزي

ذرت يا جواري يكي از غلات مهم است. منشأ آن قاره آمريكا است و پس از گندم بيشترين اراضي كشاورزي جهان به ذرت اختصاص دارد. ذرت سرشار از مواد مغذي موردنياز براي بدن بوده و نيز منبع خوبي از فيبر محسوب مي‌شود و سرشار از كالري است. ذرت تا قبل از سال ۱۴۹۲ ميلادي (سال كشف آمريكا) در قاره آسيا، اروپا و آفريقا به‌عنوان يك گياه زراعي شناخته‌شده نبود؛ اما اين گياه را از قرن‌ها پيش در آمريكاي مركزي مي‌شناختند و توسط مردم سرخ‌پوست آمريكا كشت مي‌شد. به همين سبب نام لاتين ذرت از يكي از طوايف سرخ‌پوست بنام Marisi Mahig گرفته شده است. نام اين گياه در زبان انگليسي Maize يا corn در زبان عربي ذرت و بلال است. در فرهنگ دهخدا آمده نام فارسي اين گياه در گويش خراساني جواري است ولي واژه عربي آن ذرت هم بكار برده مي‌شود. فرهنگ معين هم‌جواري را برابر با ذرت و بلال معرفي كرده است.

ذرت مكزيكي

كاشت و نگهداري

براي كاشت ذرت مكزيكي گلداني بايد گلداني با سايز بزرگ را انتخاب نماييد، گلدان‌ها را بعد از رشد بايد در مكاني گرم و آفتاب‌گير قرار دهيد. محل موردنظر در روز حداقل بايد ۶ تا ۷ ساعت نور خورشيد را داشته باشد. بذر ذرت مكزيكي را ۲۴ ساعت در آب خيس كنيد و در دماي ۲۰ تا ۳۰ درجه آن‌ها را در عمق ۲ تا ۵ سانتي‌متري خاك بكاريد و منتظر سبز شدن آن‌ها شويد. بذر ذرت چون در عمق كم كاشته مي‌شوند نبايد اجازه دهيد رطوبت سطحي خاك خشك شود و تا قبل از جوانه‌زني مرتب خاك را آبياري كنيد. خاك مناسب براي كاشت بذر ذرت خاكي است كه رطوبت را حفظ كند و سنگين باشد. البته زهكشي مناسبي نيز داشته باشد تا ريشه‌ها از بين نرود.

بهتر است خاك پاي بوته‌ها هميشه مرطوب باشد. در هنگام تشكيل دانه‌ها و رشد بلال نيز بايد آبياري به‌طور منظم و زياد انجام شود تا كيفيت و تراكم دانه‌ها بالا باشد. اگر گلدان‌ها را در منطقه‌اي قرار داده‌ايد كه بادخيز است مي‌توانيد براي استحكام بوته يك چوب يا ميله در كنار بوته ببنديد. بذر ذرت در انواع آب‌وهوا رشد مي‌كند و گرمادوست است و هواي گرم در كيفيت محصول مؤثر است. بذر ذرت در هر خاكي نيز رشد خوبي دارد. معمولاً در خاك‌هاي لومي سنگين و رسي كاشت مي‌شود تا نياز به آب كمتري داشته باشد. آبياري و رطوبت نيز موارد مهمي هستند كه در كيفيت و ظاهر و توليد دانه‌هاي با كيفيت و تراكم دانه‌ها مؤثر است. نياز آبي ذرت در زمان توليد دانه و گرده‌افشاني زيادتر مي‌شود و كم‌آبي باعث عدم تشكيل دانه‌ها در قسمت‌هايي از ذرت شده و تراكم دانه‌ها را نامنظم مي‌كند، به‌طوركلي نسبت به كم‌آبي واكنش بدي نشان مي‌دهد.

ذرت مكزيكي

براي كاشت ذرت در مزرعه معمولاً بعد از رفع سرماي بهاره تا اواخر مرداد به دو روش زير در فضاي باز مي‌كارند:

روش خطي: فاصله بين رديف‌ها ۷۰ تا ۱۰۰ سانتي‌متر و فواصل بوته‌ها ۲۰ تا ۳۰ سانتي‌متر.

روش پشته‌اي: فاصله پشته‌ها ۱۰۰ سانتي‌متر و در هر پشته ۵ عدد بذر ذرت قرار مي‌دهد (كه معمولاً بعد از رشد بوته‌هاي ضعيف را حذف مي‌كنند).

خواص

ذرت از خانواده گندميان و در كشور مكزيك تكامل يافته و پس از گندم و برنج، قوت مردم را تشكيل مي‌دهد. درخصوص خواص ذرت، اين غله سرشار از ويتامين‌هاي گروه C، B، A و املاح معدني كلسيم، پتاسيم، فسفر و آهن بوده و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته‌اي تشكيل مي‌دهد. رنگ زرد ذرت به دليل وجود زئين و آنتي‌اكسيدان بوده و آنزيم‌ها و فيبر نامحلول آن براي محافظت از روده و پيشگيري از يبوست و بواسير مفيد است.

از نظر طرز تهيه ذرت، اين خوراكي معمولا به اشكال متنوعي مثل كنسروي، بخارپز، كبابي و اخيرا ذرت مكزيكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه بهترين نوع‌آن بخار پز خانگي است. پختن ذرت نه تنها باعث كاهش مواد مغذي آن نمي‌شود بلكه خاصيت آنتي اكسيداني آن را نيز افزايش مي‌دهد.

در ذرت خام مواد آنتي‌اكسيداني به فيبرهاي غيرمحلول متصل شده و غيرفعال هستند، ولي عمل پخت موجب شكستن اين اتصال و آزادسازي اين تركيبات مفيد مي‌شود. به همين دليل نوع بخار پز ذرت را انتخاب كنيد و كمتر سراغ نوع مكزيكي آن برويد. البته خوردن ذرت كبابي يا همان بلال نيز توصيه مي‌شود، ولي بايد توجه داشت كه بلال‌ها هنگام كباب شدن نسوزند؛ چرا كه با سوختن هر ماده غذايي احتمال سرطان‌زايي آن افزايش مي‌يابد. بد نيست بدانيد كه بلال پس ازكباب شدن اگر در آب نمك قرار داده شود مقداري از خاصيت خود را از دست خواهد داد.

ذرت مكزيكي

حال شايد اين سوال مطرح شود، مضرات ذرت مكزيكي چيست؟ در اين رابطه بايد گفت: اضافه كردن كره، نمك و برخي افزودني‌هاي ديگر سبب افزايش كالري ذرت مكزيكي مي‌شود. اين تركيب غذايي بسيار پركالري، چرب، شور و تند بوده و مصرف آن براي بيماران قلبي ـ عروقي و مبتلايان به فشار و چربي خون و افراد داراي اضافه وزن بسيار مضر و خطرناك است. البته اگر اين غذا با كمترين ميزان نمك تهيه و به جاي كره و روغن جامد درصد اندكي به آن روغن مايع اضافه شود مي‌تواند خصوصا در فصول سرد سال كه استقبال، افراد به مصرف غذاها و خوراكي‌هاي گرم بيشتر مي‌شود يك تنقل خوب محسوب ‌شود.

براي خريد بذر ذرت ذر انواع مختلف و ساير بذر غلات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۵۵:۲۵ ] [ گل و گياه ظرافت ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

مجموعه گل و گياه ظرافت ارائه دهنده انواع نهاده‌هاي كشاورزي مانند انواع بذرها، كودها، سم ها، محصولات و آموزش‌هاي كشاورزي مي‌باشد. لطفاً براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت http://zerafat.com مراجعه كنيد.

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی