گل و گياه ظرافت
عرضه نهاده هاي كشاورزي

توت فرنگي گياهي است كه ريشه‌هاي سطحي دارد بنابراين به‌راحتي مي‌توانيد آن را در گلدان بكاريد و پرورش دهيد و در داخل منزل يا فضاي باز قرار دهيد. اگر گياه توت فرنگي را در فضاي داخل ساختمان مي‌گذاريد بايد جلوي پنجره‌اي نورگير آن را قرار دهيد. كمتر كسي پيدا مي‌شود كه طعم شيرين و جادويي توت فرنگي را دوست نداشته باشد. اگر شما هم مثل من به اين ميوه خوشمزه علاقه داريد اما به دليل گراني يا كودهاي شيميايي كه در حين كاشت به توت فرنگي داده مي‌شود از خريد آن امتناع مي‌كنيد، چرا خودتان آن را نمي‌كاريد؟

از دلايل كاشت توت فرنگي در گلدان مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

توت فرنگي گياهي است كه به هم فشرده و پرپشت رشد مي‌كند. پس حتي باغباناني كه فضاي اندكي هم دارند مي‌توانند آن را پرورش دهند.

مي‌توانيد گياه گلدان توت فرنگي‌تان را در هر جايي قرار دهيد و به‌راحتي هم جا به جايش كنيد.

كاشت بذر توت فرنگي در گلدان و نه بر روي زمين باعث كاهش حمله باكتري‌ها و قارچ‌ها به گياه مي‌شود.

توت فرنگي

گياه‌شناسي توت فرنگي

توت فرنگي گياهي نهان‌دانه از تيره گل سرخ است. اين ميوه خوش‌طعم علاوه بر ظاهر فانتزي و زيبايي كه دارد خواص فوق‌العاده مفيد و زيادي دارد كه توجه خيلي‌ها مخصوصاً پزشكان را به خود جذب كرده است. اين ميوه نسبتاً جديد كه تا ۲۵۰–۳۰۰ سال قبل به اين شكل امروزي وجود نداشت، بيشتر موارد استفاده دارويي داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگي‌هاي وحشي از جنگل به زمين زراعتي منتقل شد و از آن به‌عنوان يك گياه اهلي استفاده گرديد. در جنگل‌هاي شمال ايران توت فرنگي وحشي به‌طور فراوان يافت مي‌شود. به‌ نظر مي‌رسد كه اولين رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابك اعظم از فرانسه به ايران آمد و به نام اتابكي خوانده شد.

گلدان‌هاي مناسب براي كاشت توت فرنگي

در شيشه مربا بذر توت فرنگي مي‌كاريد يا در يك سبد آويز و يا حتي يك گلدان معمولي فرقي نمي‌كند. نكته مهم اين است كه گلدان هر چه هست زهكش خوبي داشته باشد. سوراخ‌هاي زهكش مي‌تواند در كف يا حتي اطراف گلدان هم باشند. توت فرنگي سيستم ريشه‌اي كوچكي دارد پس مي‌توان آن را در گلدان‌هاي كوچك كاشت. گلداني با قطر ۲۵ تا ۳۰ سانتي‌متر و عمق ۲۰ سانتي‌متر كوچك‌ترين سايز گلداني است كه مي‌توانيد استفاده كنيد. البته هر چه گلدان كوچك‌تر باشد دفعات آبياري افزايش مي‌يابد. لازم به ذكر است كه گلدان‌هاي روشن‌تر محيط ريشه را خنك‌تر از گلدان‌هاي تيره نگه مي‌دارند و گلدان‌هاي رسي و سفالي گرما را به بيرون هدايت مي‌كنند.

بهترين زمان كاشت توت فرنگي

توت فرنگي را از اواخر پاييز كه در حال نيمه‌خواب است تا اوايل بهار قبل از بيدار شدن گياه از خواب مي‌توان جابجا نمود و در محل ديگري كاشت. بنابراين كاشت پاييزه و بهاره آن امكان‌پذير است. درصورتي‌كه كاشت پاييزه باشد محصول، تابستان سال آينده به دست مي‌آيد و اگر گياه در بهار و قبل از بيدار شدن از خواب زمستانه كاشته شود گل‌هايي كه چند هفته بعد از كاشت روي بوته ظاهر مي‌شود، بهتر است چيده شوند تا گياه قويي شود. اين بوته‌ها در بهار سال بعد داده و در تابستان مي‌توان از آن‌ها محصول برداشت نمود. جوانه‌هاي گل در فصل پاييز به كوتاه شدن طول روز به وجود مي‌آيند ولي به علت سرماي زمستانه، گل‌ها تا فصل بهار ظاهر نمي‌شود.

توت فرنگي

نيازهاي اكولوژيك توت فرنگي

گياه: كاشت را مي‌توان از نشا يا بذر توت فرنگي شروع كرد. اما اگر آن را از بذر توت فرنگي شروع كنيد زودتر از نشاهاي بزرگ به فضاي گلدان عادت مي‌كنند و تطبيق پذيري‌شان بهتر است.

خاك: به خاكي سست و سبك نياز است كه علاوه بر اينكه آب را در خود نگه مي‌دارد، آب اضافي را هم خارج مي‌كند. خاك گلدان‌ براي كاشت بذر توت فرنگي مناسب است.

فضا: بذر توت فرنگي به‌سرعت رشد مي‌كند و مي‌تواند تا ۶۰ سانتي‌متر هم پراكنده ‌شود. بنابراين سعي كنيد در هر گلدان يك بوته بكاريد.

كاشت: بذر توت فرنگي بايد در سطح خاك كاشته شود. گياه را روي خاك قرار دهيد. ريشه‌هاي آن را به‌آرامي روي سطح خاك پخش كنيد. سپس روي ريشه‌ها را با مقداري خاك بپوشانيد و به‌خوبي آبياري‌شان كنيد. بعد از ته نشين شدن آب‌وخاك، در صورت نياز، دوباره روي ريشه‌ها خاك بريزيد.

نور: مطمئن شويد كه گلدان‌هايتان در هر روز حداقل ۶ تا ۸ ساعت آفتاب دريافت مي‌كنند تا دريايي از گل و ميوه به شما هديه بدهند. اگر در خانه تنها از يك جهت آفتاب داريد، هر ۳ تا ۴ روز گلدان‌ها را بچرخانيد تا آفتاب به همه سطح گياه‌تان برسد.

آفات: دليل نمي‌شود كه چون بذر توت فرنگي هايتان را در گلدان كاشته‌ايد، آفت‌ها دستشان به گياه‌تان نرسد. آفت‌ها و پرندگان هنوز هم به سمت گياه شما جذب مي‌شوند. پس از توت فرنگي‌تان به‌وسيله توري يا فنس در برابر پرندگان مراقبت كنيد و براي از بين بردن آفات هم مي‌توانيد از سموم ارگانيك استفاده كنيد. طرز تهيه سموم ارگانيك با مواد ساده داخل خانه در پست‌هاي قبلي آمده است، در صورت نياز آن را مطالعه كنيد.

كاشت بذر توت فرنگي در گلدان

۱- ابتدا گلدان را با خاك پر كنيد و آن را كاملاً آبياري نماييد. با استفاده از انگشت گودالي با ۶ ميلي‌متر عمق در خاك حفر كنيد و بين سوراخ‌هايي كه ايجاد مي‌كنيد ۱۵ سانتيمتر فاصله بدهيد. در هر سوراخ سه بذر توت فرنگي بريزيد. توجه داشته باشيد بذر توت فرنگي كوچك است. برخي افراد با استفاده از موچين بذر توت فرنگي ها را از پاكت برمي‌دارند و در خاك مي‌ريزند. روي بذر توت فرنگي ها را بپوشانيد. مي‌توانيد با انگشت روي خاك را كمي فشار دهيد. مراقب باشيد زيادي فشار ندهيد چون ممكن است خاك را فشرده كنيد. متراكم شدن خاك باعث مي‌شود بذر توت فرنگي ها نتوانند به‌راحتي برويند و از خاك بيرون بزنند.

۲- يك پلاستيك شفاف روي گلدان بكشيد. با اين كار رطوبت گلدان را حفظ مي‌كنيد تا زماني كه بذر توت فرنگي ها برويند.

۳- گلدان را در مكاني آفتابي بگذاريد. گياه توت فرنگي مكاني گرم و پرنور دوست دارد. بنابراين اگر در زمستان بذر توت فرنگي مي‌كاريد گلدان را كنار رادياتور يا منبع گرمايي ديگر قرار دهيد.

۴- بذر توت فرنگي ها را آبياري كنيد. بايد خاك بذر توت فرنگي ها مرطوب باشد اما غرق آب نباشد. هر روز خاك را بررسي كنيد تا مطمئن شويد خشك نشده است.

۵- كيسه پلاستيكي را زماني مي‌توانيد برداريد كه بذر توت فرنگي ها جوانه زده باشند. همين كه جوانه‌ها بالا آمدند نياز به فضاي بيشتري براي رشد دارند بنابراين نگذاريد پلاستيك بماند. هنگامي كه پلاستيك را از روي گلدان برمي‌داريد خيلي زودتر خاك آن خشك مي‌شود بنابراين هر روز بايد رطوبت خاك را بررسي كنيد.

۶- برخي از گياهان توت فرنگي را پس از جوانه زدن بذر توت فرنگي ها بچينيد. براي اين كار بايد گياهان ضعيف‌تر را انتخاب كنيد تا فضا براي رشد گياهان قوي‌تر كافي باشد. ۱۵ سانتيمتر فاصله بين گياهان باقي مانده بگذاريد.

توت فرنگي

مراقبت از گلدان‌هاي توت فرنگي‌

آبياري گلدان توت فرنگي

هر وقت چند سانتي‌متر بالايي خاك گلدان توت فرنگي‌تان خشك شد، گياه را دوباره آبياري كنيد. آبياري را طوري تنظيم كنيد كه نه گياه دچار حالت غرقابي شود و نه اينكه چند روز بي‌آب بماند و بعد از پژمرده شدن شاخ و برگ آب دريافت كند. خصوصاً اگر در مرحله ميوه دهي است. مواظب باشيد كه خاك گلدان سريع‌تر از خاك باغچه خشك مي‌شود. در هواي خشك و گرم، گياه آبياري منظم‌تر و روزانه مي‌خواهد و هر چه توت فرنگي‌تان بزرگ‌تر شود هم دفعات و ميزان آبياري كه طلب مي‌كند، بيشتر مي‌شود.

كوددهي به گلدان توت فرنگي

توت فرنگي را در فصول رشد هر ۳ تا ۴ هفته كوددهي كنيد.

زمستان گذراني توت فرنگي

اگر به توت فرنگي‌تان اجازه زمستان گذراني و در معرض سرما بودن را بدهيد، در بهار سال بعد با ميوه‌هاي خوشمزه خود از شما تشكر خواهد كرد. در مناطقي با آب و هواي بسيار سرد كه امكان يخ‌زدگي كلي و از بين رفتن كامل گياه وجود دارد، در فصل زمستان توت فرنگي را به مكاني سرپوشيده‌تر كه گرم هم نباشد، مانند پاركينگ يا … انتقال دهيد. در اين مدت هر وقت كه خاك گياه به‌طور گسترده‌اي خشك شد اقدام به آبياري كنيد.

برداشت توت فرنگي

هر وقت توت‌فرنگي‌تان دورتادورش قرمز شد، يك روز به آن وقت بدهيد و آن وقت آن را بچينيد. اين فرصت يك روزه آن‌ها را شيرين‌تر، آبدارتر و خوش عطرتر مي‌كند. وقتي زمان باردهي بوته‌ها تمام شد، باز هم حواستان بايد به بوته باشد. شاخه‌هاي زائد را بزنيد و تنها برگ‌هاي كوچك را باقي بگذاريد. از لخت شدن بوته‌تان نترسيد. برگ‌ها دوباره رشد خواهند كرد. خاك گلدان را تقويت كنيد. براي تقويت خاك مي‌توانيد از همين برگ‌هاي خود بوته كه جدا كرده‌ايد يا كودهاي كمپوستي استفاده كنيد. حتي با بهترين رسيدگي و مراقبت هم گياه شما بعد از ۳ يا ۴ سال ديگر عملكرد قبلي را ندارد و لازم است كه توت فرنگي جديدي بكاريد.

براي خريد بذر توت فرنگي و ساير بذر ميوه ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۵۰:۲۷ ] [ گل و گياه ظرافت ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

مجموعه گل و گياه ظرافت ارائه دهنده انواع نهاده‌هاي كشاورزي مانند انواع بذرها، كودها، سم ها، محصولات و آموزش‌هاي كشاورزي مي‌باشد. لطفاً براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت http://zerafat.com مراجعه كنيد.

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی