گل و گياه ظرافت
عرضه نهاده هاي كشاورزي

كود پتاس يكي از مهم‌ترين منابع تأمين عنصر پتاسيم در گياهان محسوب مي‌شود. عنصر پتاسيم نظير ساير ريزمغذي‌ها يكي از مهم‌ترين عناصر ميكرو گياهان است. اين عنصر ارزشمند بسياري از فرآيندهاي فيزيولوژيك گياهان را هدايت مي‌كند هرچند كه در مقادير كم موردنياز گياهان است. گياهان در كمبود پتاسيم مقاومت خودشان را به تنش‌ها، آفات و بيماري‌ها از دست مي‌دهند همچنين با اين كمبود پتاسيم فرآيندهاي مهمي نظير تنفس سلولي، فتوسنتر، تبخير و تعرق دچار اختلال مي‌گردد. بنابراين شناخت علائم كمبود عنصر پتاسيم و رفع نياز گياه در اولويت برنامه تغذيه زارعين و گلخانه داران قرار خواهد گرفت.

پتاس چيست؟

پتاس نمكي غني از پتاسيم است كه از رسوبات زيرزميني كه ميليون‌ها سال پيش از تختخواب‌هاي دريايي تبخير شده استخراج شده است. پتاسيم يك عنصر اساسي براي زندگي گياهان، حيوانات و حيوانات است. اصطلاح پتاس به گروهي از مواد معدني و مواد شيميايي پتاسيم اطلاق مي‌شود. اين تركيب، كلريد پتاسيم، يك نيروي مسلط در بازار جهاني پتاس است.

پتاسيم يك عنصر مهم است زيرا وقتي كمبود پتاسيم در خاك وجود دارد، از كود پتاس براي كمك به افزايش عملكرد محصولات زراعي و بهبود كيفيت گياه استفاده مي‌شود. پتاسيم گياهان را از درجه حرارت شديد محافظت مي‌كند. اين گياه به گياهان در مبارزه با استرس و بيماري كمك مي‌كند و از آفات مانند علف‌هاي هرز و حشرات جلوگيري مي‌كند.

كود پتاس

اهميت پتاسيم در كشاورزي

پتاسيم در كشاورزي و باغداري خاك بسيار مهم است. به‌عنوان ماده تشكيل دهنده كودهاي مصنوعي استفاده مي‌شود. به نظر مي‌رسد كود پتاس باعث افزايش عملكرد محصول، توليد غلات غني از نشاسته و پروتئين گياهان مي‌شوند. علاوه بر اين، كودهاي پتاسيم ممكن است به بهبود ايمني گياهان نسبت به تغييرات آب‌وهوا، بيماري‌ها و نماتدها كمك كند. پتاسيم بيشتر در هيدروپونيك براي بهبود رشد ريشه و تقويت تحمل به خشكي مورداستفاده قرار مي‌گيرد. همچنين ساختمان سلولز را تقويت كرده و در نتيجه مسكن را كاهش مي‌دهد

كود پتاس به گياهان در مقابل استرس، آفات و بيماري‌ها كمك مي‌كند. علاوه بر نقش اساسي در فرآيندهاي متابوليك گياهان، پتاسيم، در صورت تهيه كافي، به گياهان كمك مي‌كند تركيبات دفاعي توليد كنند كه به آن‌ها در مبارزه با آفات كمك مي‌كند. غلظت كافي پتاسيم در گياهان همچنين سلول‌ها و بافت ها را سخت مي‌كند، در برابر نفوذ عوامل بيماري‌زا و آفات حشرات و ترميم هرگونه بافت آسيب ديده. تأمين منابع كافي پتاسيم به محصولات زراعي بهترين راه براي كاهش نياز آن‌ها به درمان‌هاي كنترل آفات است.

پتاسيم و تغذيه متعادل گياهان زراعي

براي به دست آوردن حداكثر پاسخ به كود پتاس، منابع كافي براي ساير مواد مغذي گياه موردنياز است. با اين حال، چندين رابطه منحصربه‌فرد بين پتاسيم و ساير مواد مغذي وجود دارد. لقاح با پتاسيم بالا مي‌تواند ميزان منيزيم موجود در گياه را كاهش دهد و ممكن است منجر به كمبود منيزيم محصولات زراعي كه در خاك‌هايي توليد مي‌شوند كه از نظر منيزيم كم هستند، شود. اين مشكل اغلب با محصولاتي كه در خاك‌هاي شني رشد مي‌كنند، به‌ويژه در خاك‌هاي دشت ساحلي جنوب ايالات متحده آمريكا روبرو مي‌شويم.

برعكس، محصولات زراعي كه در خاك‌هاي منيزيم پر از منيزيم رشد مي‌كنند، مي‌توانند دچار كمبود پتاسيم شوند، به‌خصوص اگر خاك‌هاي داراي فسفر بالا و پتاسيم كم باشند. اين مشكل به‌ويژه در خاك‌هاي دشت سيل رودخانه مي سي‌سي پي شديد است. شستشوي پتاسيم در خاك‌هاي اسيدي و شني ممكن است با آهك زدن خاك به pH 6.2 تا ۶٫۵ كاهش يابد. با اين حال، كاربردهاي زياد سنگ آهك به خاك كم پتاسيم ممكن است كمبود پتاسيم محصولات زراعي را كه در آن خاك‌ها رشد مي‌كنند، القا كند.

كود پتاس

عملكرد پتاسيم در گياهان

پتاسيم در اصل نقش مهمي در فرآيندهاي فيزيولوژيكي گياه دارد. بنابراين براي رشد مناسب و تكثير در گياهان در مقادير زيادي موردنياز است. اين ماده پس از نيتروژن بسيار مهم است زيرا مواد مغذي موردنياز گياهان است. همچنين به دليل عامل مؤثر در تعدادي از فرآيندهاي بيولوژيكي و شيميايي موجود در گياهان، ماده مغذي با كيفيت ناميده مي‌شود. در اينجا دليل پتاسيم در گياهان مهم است:

پتاسيم تنظيم باز و بسته شدن روزنه‌ها را انجام مي‌دهد بنابراين جذب دي اكسيد كربن را تنظيم مي‌كند بنابراين باعث افزايش فتوسنتز مي‌شود.

اين ماده باعث فعال شدن آنزيم‌هاي مهم بيوشيميايي براي توليد آدنوزين تري فسفات مي‌شود انرژي براي ساير فرايندهاي شيميايي و فيزيولوژيكي مانند دفع مواد زائد در گياهان تأمين مي‌كند.

اين ماده درآب و ساير نمك‌ها در بافتهاي گياهي و سلول‌ها نقش دارد.

پتاسيم همچنين پروتئين و نشاسته را در گياهان تسهيل مي‌كند.

آنزيم‌هاي مسئول عملكردهاي خاص را فعال مي‌كند.

كود پتاسيم باعث افزايش محصول مي‌شود زيرا:

رشد ريشه را افزايش داده و تحمل به خشكي را بهبود مي‌بخشد.

سلولز ساخته و مسكن را كاهش مي‌دهد.

حداقل ۶۰ آنزيم درگير در رشد را فعال مي‌كند.

كمك به فتوسنتز و تشكيل مواد غذايي.

به انتقال قندها و نشاسته‌ها كمك مي‌كند.

غلات غني از نشاسته توليد مي‌كند.

پروتئين گياهان را افزايش مي‌دهد.

باعث حفظ تورگور، از بين رفتن آب و پژمردگي مي‌شود.

به عقب ماندگي در گسترش بيماري‌هاي زراعي و نماتد كمك مي‌كند.

جذب پتاسيم توسط محصولات زراعي:

زمان جذب پتاسيم با گياهان مختلف متفاوت است. با اين حال، گياهان به‌طوركلي اكثر پتاسيم خود را در مرحله رشد زودرس نسبت به نيتروژن و فسفر جذب مي‌كنند.

آزمايش‌هاي مربوط به جذب پتاسيم توسط ذرت نشان داد كه ۷۰ تا ۸۰ درصد با زمان ابريشم جذب مي‌شود و ۱۰۰ درصد آن نيز سه تا چهار هفته پس از ابريشم جذب مي‌شود. انتقال پتاسيم از برگ و ساقه به دانه بسيار كمتر از فسفر و ازت بود. مدت زمان تشكيل دانه ظاهراً براي تأمين پتاسيم مهم نيست.

جذب پتاسيم

در دسترس بودن و جذب زياد پتاسيم توسط گياهان از خاك با عوامل مختلفي متفاوت است. ميزان تنفس توسط گياهان تا حد زيادي عامل تعيين‌كننده جذب مناسب و انتقال پتاسيم توسط گياهان است. جذب آن به انرژي كافي بستگي دارد. پتاسيم نقش مهمي در محل قرارگيري مواد مغذي اساسي، آب و ساير مواد موجود در ريشه از طريق ساقه به برگ‌ها دارد. همچنين از طريق كودهايي به شكل كا ۲ او تهيه مي‌شود.

بافتهاي گياهي فرم موجود در اين كودها را تجزيه و تحليل كرده و آن را به شكل زيستي بيشتري تبديل مي‌كنند. به شكل يون‌هاي پتاسم جذب مي‌شود. اين پتاسيم قابل تعويض است زيرا مي‌توان آن را با ساير يون‌هاي مثبت (كاتيون‌ها) مانند هيدروژن، كلسيم و منيزيم جايگزين كرد. اين مبادله به سرعت و به دفعات اتفاق مي‌افتد. پتاسيم موجود در محلول خاك ممكن است توسط گياه جذب شود يا با آبشويي از خاك از بين برود به‌خصوص در خاك‌هاي شني و درشت.

علائم كمبود پتاسيم

پتاسيم يك عنصر بسيار متحرك در گياه است و از بافت پيرتر به جوان‌تر منتقل مي‌شود. در نتيجه، علائم كمبود كود پتاس معمولاً ابتدا در برگ‌هاي پايين گياه رخ مي‌دهد و با افزايش شدت كمبود، به سمت بالا پيش مي‌رود. يكي از شايع‌ترين علائم كمبود پتاسيم، سوزش زرد يا شليك (كلروز) در حاشيه برگ است.

در موارد شديد، حاشيه شاخه‌اي برگ ممكن است خارج شود. با اين حال، با محصولات پهن برگ، مانند سويا و پنبه، ممكن است كل برگ ريخته شود و در نتيجه دفع زودرس محصول باشد. محصولات كمبود كود پتاس به آرامي رشد مي‌كنند و داراي سيستم ريشه‌اي ضعيف نيستند. ساقه‌ها ضعيف هستند و جاي دادن محصولات غلات مانند ذرت و دانه‌هاي كوچك متداول است.

حبوبات براي پتاسيم خاك رقيب خوبي ندارند و غالباً توسط چمنزارهاي مرتع چمنزار شلوغ هستند. هنگامي كه كود پتاس كافي نيست، ممكن است كشتن زمستان محصولات زراعي چند ساله مانند يونجه و علفزار رخ دهد.

كود پتاس

انتخاب منبع مناسب پتاسيم

به منظور حفظ باروري خاك، بهبود محصول، بهبود عملكرد محصول و يا كيفيت محصول، آن‌ها يا به‌صورت مستقيم روي گياه (شاخ و برگ) استفاده مي‌شوند و يا به محلول‌هاي آبي اضافه مي‌شوند.

اصول كاربرد كود پتاس

استفاده مؤثر از تمام مواد مغذي شامل به‌كارگيري ميزان صحيح استفاده شده و گسترش يكنواخت است. اين بدان معناست كه بايد پراكندگي كودها و پاششهاي كود كاليبره شوند تا ميزان مناسب كود مورداستفاده را ارائه دهند. به‌طور صحيح تنظيم شوند تا به‌طور مساوي در عرض دوره (الگوي پخش عرضي) پخش شود. الگوي گسترش طولي نيز اهميت دارد، اما در عمل ما به توليدكنندگان متكي هستيم.

تنظيم الگوي گسترش براي كودهاي جامد با آزمايش پخش‌كننده حاصل مي‌شود كه توسط اپراتورهاي آموزش ديده با سيني و يك برنامه رايانه‌اي انجام مي‌شود. اين يك كار تخصصي است و بايد از اعضاي طرح ملي پخش اسپايدر استفاده شود.

انواع كودهاي پتاس

كود پتاس در انواع مختلف و تركيبات گوناگون به بازار معرفي شده‌اند. وجه مشترك تمامي اين كودها در حضور عنصر ارزشمند پتاسيم است. عنصر پتاسيم با عنصر كلر در تركيب شيميايي يك نوع از كود پتاس به نام پتاسيم كلرور همراه شده است. در تركيباتي ديگر عنصر پتاسيم با عنصر نيتروژن يا گوگرد تركيبات پتاسيم نيترات يا پتاسيم سولفات را تشكيل مي‌دهند. درصد حضور پتاسيم در هر يك از تركيبات بسته به فرمول شيميايي آن تركيب متفاوت است، شناخت تركيبات حاوي عنصر پتاسيم موجب مي‌شود كه با علائم كمبود پتاسيم در هر گياه بسته به شرايط منطقه و گياه موردنظر چاره جويي شود.

براي خريد كود پتاس و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۶:۴۸:۱۹ ] [ گل و گياه ظرافت ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

مجموعه گل و گياه ظرافت ارائه دهنده انواع نهاده‌هاي كشاورزي مانند انواع بذرها، كودها، سم ها، محصولات و آموزش‌هاي كشاورزي مي‌باشد. لطفاً براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت http://zerafat.com مراجعه كنيد.

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی